Nå har elevene mer undervisning ute, og da passer det å lære om hvilke rettigheter og plikter vi har i naturen. Her er tips til hvordan det kan gjøres.
Allemannsretten gir oss fantastiske muligheter til å oppleve og bruke naturen rundt oss. I forbindelse med Friluftslivets år i 2015 utviklet Norsk Friluftsliv, Gyldendal og flere friluftsorganisasjoner et tverrfaglig undervisningsopplegg om allemannsretten. Opplegget ligger på Salaby, som er et digitalt læringsunivers for 1.-10. trinn.
Gratis og åpent for alle
Opplegget om allemannsretten passer for 1. til 10. trinn, og inneholder spill, filmer, musikk, lesetekster og tester. Læreren kan også legge inn egne aktiviteter.
Det er gratis og åpent for alle, også for de som ikke er abonnenter.
Du finner også lærerveiledninger, komplett med kompetansemål, og forslag til opplegg for alt fra enkelttimer til heldagsopplegg og overnattingsturer.
Sidene gir deg alt du trenger for å lære elevene om plikter og rettigheter i allemannsretten på en enkel, morsom og praktisk måte.
Kort fortalt:
- Komplett undervisningsopplegg om allemannsretten
- Gratis og åpent for alle
- Tilpasset alle trinn i grunnskolen
- Tverrfaglig opplegg
- Praktiske og morsomme aktiviteter
- Undervisning for bærekraftig utvikling
- Språkstøtte på 15 språk
Undervisningsopplegget finner du her.
Lær om allemannsretten med en app
Med appen TeachOUT kan du ta med elevene ut i naturen. Appen er et resultat av Erasmus+ prosjektet ESTEAM, og er en blanding av PokemonGO, Kahoot og usynligO.
Med appen får elevene følge ulike løyper med forskjellige utfordringer; spørsmål og svar, memory-spill, ta bilder eller lage en tegning. Læreren kan selv lage løyper på ulike temaer.
Friluftsliv i skolen har laget en løype som går på allemannsretten. Den er lagt ut på Breivoll i Ås, langs Akerselva i Oslo, på Kvaløysletta utenfor Tromsø, i Moss, Bergen og Trondheim.
– Dersom du ønsker å få hjelp til å tilrettelegge denne løypa der du bor kan du ta kontakt med oss. Vi hjelper gjerne, sier prosjektleder for Friluftsliv i skolen, Gunhild Bondevik Størseth.