Her finner du presentasjonene fra FiF 2021: Sesjon 5 – Pedagogikk, barn og unge.
Pedagogisk risiko, profesjonskunnskap og trauste friluftslivslærarar – Inger Margrethe Tronstad, Idar Lyngstad, Nord universitet og Petter Erik Lerihaug, NIH
Bruk av mobilteknologi i friluftslivsstudier – Imre van Kraalingen, NIH
Nidelven – stille, vakker eller livsfarlig? En casestudie av svømme- og livredningsopplæring i autentiske omgivelser – Egil Galaaen Gjølme, Jan Erik Ingebrigtsen og Ruben Vist Hagen, NTNU
De yngste barnas vurdering og håndtering av risiko i fri utforsking av natur – Steffen Tangen, Alexander Olsen, HiØ og Ellen Beate Hansen Sandseter, DMMH
Friluftsaktiviteter hos folkehøgskoleelever. Spenningssøking, lidenskap og autonomistøtte – Rune Waaler, UiT, Svein Olav Ulstad og Knut Skjesol, Nord universitet
Didaktisk sensitivitet for barn og sted – Jostein Rønning Sanderud, Vegard Fusche Moe, HVL og Kirsti Pedersen Gurholt, NIH
Hva vet vi om elevers læring i naturen? En reviewstudie – Maiken Korsager, UiO og Anja Gabrielsen, USN
Økt fysisk aktivitet i barnehagen gjennom lek langs bekken, i trærne og mellom buskene i drabantbyens grønne lunger! – Karen Marie Eid Kaarby og Kari Anne Jørgensen-Vittersø, Oslo Met
Last ned Kaarby og Jørgensen-Vittersøs presentasjon her (pdf).
Gull og grønne skoger. Om bruk av eventyrbegreper i norske tekster om naturopplevelser i friluftsliv og relevans for pedagogisk arbeid – Eivind Sæther, Nord universitet
Den samiske stjernehimmelen – en ressurs for tverrfaglig og stedsbasert læring i friluft – Mette Gårdvik, Karin Stoll og Wenche Sørmo, Nord universitetet
Reindrift i friluftslivsundervisning – eksotisk opplevelse eller kulturell læringsarena? – Elisabeth Enoksen og Inger Wallem Krempig, UiT