Påsken står for døren, og tusenvis av nordmenn søker ut i urørt natur for å oppleve den ultimate rekreasjonsfølelsen. Men for mange er påsken blitt et støymessig mareritt. Det stadig økende antall snøskutere her i landet ødelegger for feriefolkets sterke ønske om en «stille uke» i pakt med naturen. FRIFOs generalsekretær, Lasse Heimdal, viser… Read more »
Påsken står for døren, og tusenvis av nordmenn søker ut i urørt natur for å oppleve den ultimate rekreasjonsfølelsen. Men for mange er påsken blitt et støymessig mareritt. Det stadig økende antall snøskutere her i landet ødelegger for feriefolkets sterke ønske om en «stille uke» i pakt med naturen.
FRIFOs generalsekretær, Lasse Heimdal, viser til en Synovate-undersøkelse der 9 av 10 nordmenn mener at det å komme ut i frisk natur, vekk fra støy og forurensning og det å oppleve naturens stillhet og ro er viktige grunner for å gå på tur. Samtidig viser undersøkelsen at en av tre nordmenn synes at møtet med snøskutere ødelegger for den totale naturopplevelsen.
Verdt å nevne fra den samme undersøkelsen er at 60 prosent av befolkningen her i landet mente at motorisert ferdsel i utmark er en trussel mot allemannsretten.
Heimdal etterlyser et samarbeid med snøskuterorganisasjonene med tanke på å bygge opp holdninger til god skuterferdsel.
– I utgangspunktet er rekreasjonskjøring i utmark ikke tillatt, men kommunene har svært ulik praksis på praksis i forhold til dispensasjoner, fastslår generalsekretæren i FRIFO, som har en positiv holdning til nyttekjøring.
– Det er bedre at en lokal bonde kjører påskebagasje til turistenes hytter, enn at hver enkelt hytteeier kjører egen skuter. Vi ser også behovet for at Hjelpekorpsene bruker snøskuter i forbindelse med sine oppdrag, og at Turistforeningens mange hytter får inn nødvendige forsyninger.
– Det er den stadige økende villmarkskjøringen vi vil til livs, framholder Heimdal. Han har inntrykk av at mange foreldre bruker snøskuteren som «barnevakt» og et leketøy for sine håpefulle. Det er viktig at erfarne skuterkjørere bidrar til gode holdninger hos yngre brukere, og at kjøring, særlig i områder med mange mennesker, begrenses.