En dansk studie fra 2012 har sett på utendørs læringsteorier og praksiser i danske skoler. Studien beskriver og analyserer pedagogikken og didaktikken i den danske «uteskole-bevegelsen». Studien ser også på hvordan uteskolen blir gjennomført i praksis, på bakgrunn av en nasjonal spørreundersøkelse, der 107 lærere responderte. Studien viser at et økende antall danske lærere har… Read more »
En dansk studie fra 2012 har sett på utendørs læringsteorier og praksiser i danske skoler. Studien beskriver og analyserer pedagogikken og didaktikken i den danske «uteskole-bevegelsen». Studien ser også på hvordan uteskolen blir gjennomført i praksis, på bakgrunn av en nasjonal spørreundersøkelse, der 107 lærere responderte.
Studien viser at et økende antall danske lærere har startet opp med skolebasert utendørs læring, enten ukentlig eller annenhver uke. Men selv om minst 14 % av danske skoler praktiserer denne formen for utendørs læring for enkelte klasser, er ikke dette nevnt i den nasjonale læringsplanen, og kunnskapen om «uteskole» er lav. Formålet med studiet er økt forståelse for utendørs læring (uteskole).
Les mer om studien her: The nature of udeskole: outdoor learning theory and practice in Danish schools