👋 Hei, Norsk friluftsliv har lansert nye nettsider!

Du ser nå på en utdatert versjon, besøk heller våre nye sider.

Norsk friluftslivs nettsider →

Det stemningsfulle bildet fra Trondheim vant den nordiske kåringen

Publisert – Sist oppdatert 12.10.2022
Tekst: Linn Elise Jakhelln

Det var Norges bidrag som stakk av med seieren i fotokonkurransen for verdens første Nordiske Natt i Naturen.

Nordisk Natt i Naturen ble arrangert for første gang i år, som et samarbeid mellom friluftslivsorganisasjoner i Danmark, Sverige, Finland og Norge. Gjennom fotokonkurranser i sosiale medier kåret hvert land de beste bildene fra natten, og disse gikk igjen videre til en nordisk finale.

Når den nordiske juryen nå har tatt sin endelige avgjørelse, har de valgt seg det norske bildet som sin favoritt.

– Fotografen lar oss få et glimt av morgenen etter deres Natt i naturen. Den lille jenta har med seg kosedyret sitt, og har byttet ut sengen med et liggeunderlag i telt for en natt. Det å ta barna våre med ut i naturen og lære dem verdien av friluftsliv er noe vi er sterkt opptatt av, og bildet fanger dette på en nydelig måte. Det er også godt komponert, og vi elsker fargekontrastene!, skriver juryen i sin begrunnelse.

GIKK TIL TOPPS: Bildet som vant den nordiske fotokonkurransen er tatt av Roma Sæbøe. Hun vinner dermed et gavekort fra Fjellrevenshop.no på 5000 kroner.

Vinneren Roma Sæbøe ble både veldig overrasket og glad da hun fikk nyheten.

– Dette var veldig hyggelig og gøy. Jeg håper jeg kan inspirere flere til å overnatte i naturen sammen med barna sine!

Vil sove ute oftere

For henne og datteren ble det en spontan overnattingstur under Natt i naturen, som i Norge og Sverige fant sted lørdag 3. september.

– Vi bestemte oss dagen før, og fant et fint overnattingssted oppe i Bymarka i Trondheim. Bildet ble tatt da vi sto opp og gikk ut av teltet for å se om alle festene var på plass eller om vinden hadde tatt noen. Som du ser på bildet så blåste det fortsatt om morgenen.

– Vi hadde en veldig fin tur og jeg blir mer motivert til å ha flere overnattinger i naturen etter å ha vunnet konkurransen, forteller vinneren.

Under ser du kandidatene fra de andre nordiske landene. Disse bildene kom altså på førsteplass i de nasjonale fotokonkurransene.

Vinnerbildet fra Natt i naturen i Danmark – Casper Abenth

DANMARKS KANDIDAT: Bildet som nådde til topps i den nasjonale fotokonkurransen i Danmark er tatt av Casper Abenth.

– Jeg elsker å ta bilder og har en spesiell forkjærlighet for nattehimmelen, så jeg prøver alltid å komme meg ut når forholdene er riktige. Bildet ble tatt på øya Møn – et av de mørkeste stedene i Danmark. Det hadde vært dårlig vær, overskyet og regn, hele dagen, men det klarnet opp i løpet av natten. Jeg gikk langs kysten alene mens det ble mørkere og mørkere, og dukket opp stadig flere stjerner. Da jeg kunne se Melkeveien, fant jeg et bra sted for den riktige komposisjonen, hvor både stranden, havet og Melkeveien ville være synlige i bildet. Jeg brukte ti sekunders selvutløser, så jeg selv kunne være med i bildet. Jeg tok mange bilder, men dette ble det siste, skriver fotografen.

Vinnerbildet fra Natt i Naturen i Sverige – Caroline Thurgren

SVERIGES KANDIDAT: Vinnerbildet i den nasjonale fotokonkurransen i Sverige er tatt av Caroline Thurgren.

– Datteren min og jeg pakket den lille båten vår for en spontan teltkveld i skjærgården, bare et par minutter unna der vi bor. Etter en kjølig svømmetur spiste vi middag på de solvarme steinene og nøt solnedgangen i det speilaktige havet. Ved daggry ble jeg vekket av fuglene. Duggen lå igjen etter natten og tåken lå tett over havet. Jeg tok bildet og ble sittende der lenge før jeg krøp tilbake i teltet, til den varme soveposen min, skriver Thurgren om bakgrunnen for bildet.

Vinnerbildet fra Natt i Naturen i Finland – Saila Salonen

FINLANDS KANDIDAT: Bildet som stakk av med seieren i den finske fotokonkurransen er tatt av Saila Salonen.

Historien bak vinnerbildet i den nasjonale fotokonkurransen i Finland gledet den finske juryen:

– Datteren min på fem år var over seg av glede over å sove i telt, og sier at hun vil gjøre det hver eneste natt fra nå av. Vi var på et lite eventyr i skogen i Pukala. Først syklet vi seks kilometer i svært kupert terreng, og ble truffet av kraftige regnskyll flere ganger. Den standhaftige minstejenta fortsatte å tråkke i vei, til tross for at vi også ble plaget av mygg. Vi måtte trille syklene den siste kilometeren på grunn av krevende underlag med mye røtter. Gleden ble desto større da vi endelig kom i ly. Det var fortsatt glør igjen i leirbålet, vi fikk det raskt i gang og kokte oss pølser. Døtrene mine sier det var den beste dagen noensinne, skriver fotografen.

Gikk du glipp av Nordisk Natt i naturen 2022? Ikke fortvil, det blir nye sjanser til neste år!

I mellomtiden kan du lese mer på nettsidene til Nordisk Natt i Naturen.