Ikke et vondt ord om fotballeirer og håndballcamper, men det finnes faktisk alternative ferieskoler for barn som trives best uten ball. La barna finne helten i seg selv gjennom friluftskolen. I løpet av 2015 ble det arrangerte opp mot 100 friluftskoler for barn mellom 10 – 13 år, over hele landet. Og flere skal det bli… Read more »
Ikke et vondt ord om fotballeirer og håndballcamper, men det finnes faktisk alternative ferieskoler for barn som trives best uten ball.
La barna finne helten i seg selv gjennom friluftskolen. I løpet av 2015 ble det arrangerte opp mot 100 friluftskoler for barn mellom 10 – 13 år, over hele landet. Og flere skal det bli i 2016!
Friluftsrådenes Landsforbund og Den Norske Turistforening står bak tilbudet, som gjennomføres i samarbeid med ulike lokalforeninger og lag.
– Målet vårt er å gi så mange barn som mulig, anledning til å få en grunnleggende innføring i friluftsliv, sier Morten Dåsnes, daglig leder i Friluftsrådenes Landsforbund. Friluftsskolen vil gå over 3-5 dager. Opplegget vil foregå på dagtid.
Lokale forhold vil være med på å avgjøre tilbudet i de ulike nærmiljøene, men aktiviteter som padling, klatring, fiske, bading, spikking og matlaging i naturen vil gå igjen.
Alle friluftskolene har fire obligatoriske tema på læreplanen. – Alle barna skal lære litt om allemannsretten, de skal lære litt om å forstå kart, om å slå leir og de skal gjennomføre en litt lengre tur eller ekspedisjon. Overnatting er ikke obligatorisk men siden dette er en så viktig del av friluftslivet, legger vi opp til at den siste natten kan tilbringes ute, forklarer Dåsnes.
Barn mellom 10 -13 år er altså hovedmålgruppen for tilbudet, men det vil være lokale variasjoner, forteller Dåsnes.
– Opplegget egner seg best for barn i og rundt denne alderen siden barna da er i stand til å forstå enkel kartlesing og kan være litt selvstendige ute i naturen. Det er en aktiv, positiv aldersgruppe som har lyst til å prøve nye ting, oppsummerer Dåsnes.
En typisk dag på friluftsskolen kan ifølge Dåsnes se omtrent slik ut:
– Barna blir registrert om morgenen og har gjerne to hovedbolker med aktivitet i løpet av dagen. En før og en etter lunsj. De jobber sammen og får oppgaver knyttet til et tema. All aktivitet og læring foregår ute, uansett vær, lover Dåsnes.
Han presiserer at barna først og fremst skal få en flott og morsom uke, som de kan ta med seg verdifull læring fra. – Alle barn trenger å tilegne seg litt grunnleggende kunnskap om det å ferdes ute i naturen. Noe lærer barna gjennom skolen, mange lærer litt i familien sin, men vi synes det er viktig at det også finnes et organisert fritidstilbud, sier Dåsnes.
Gir mestringsfølelse
– Jeg tror at fritidsskolen, med sitt dagtilbud, åpner opp for nye brukergrupper, sier Kristin Oftedal, fagsjef i Den Norske Turistforeningen. – Tradisjonelle fjelleirer med mange overnattinger er også flott, men for barn som ikke kommer fra friluftsvante familier kan det kanskje virke både krevende og dyrt sammenliknet med friluftsskolen. Vi ønsker å senke terskelen, slik at flere barn blir introdusert for friluftslivet, sier Oftedal. For at flest mulig barn skal ha muligheten til å delta, har de fokusert på å holde prisene lave. De fleste friluftsskolene koster mellom 500 – 1000 kroner per barn. Barna får utdelt enkelt utstyr og trenger kun å stille i vanlige uteklær.
– Vi er veldig takknemlig for pengene som er bevilget via Miljødirektoratet og Kulturdepartementer via spillemidlene, i tillegg til at Sparebankstiftelsen DNB har gitt oss midler til utstyrspakker til alle friluftsskoler, skryter Morten Dåsnes.
– Vi ønsker bredde og at friluftsskolen skal bli like tilgjengelig som Tines fotballskole, som jo er en kjempesuksess. Det håper vi den får fortsette å være. Vi synes likevel det er fint at barn som ikke er fotballinteressert får et eget tilbud, som oppleves like tilgjengelig, sier Oftedal.
Hun håper og tror at friluftskolen kan være med å tenne en friluftsgnist i barn rundt om i landet. – I neste omgang vil de forhåpentligvis få lyst til å bli med høyere til fjells eller kanskje ta turer på egenhånd i sitt nærområde.
Lokale forhold vil gi ulike opplevelser, men friluftsskolen har en fellesnevner: Alle barna som deltar mottar et diplom til slutt, som viser hva de har lært.
Oftedal tror at friluftskolen kan bidra til at barna finner helten i seg selv.
– De får noen utfordringer og oppgaver som de vil oppleve at de får til. Enten de lærer seg å padle, klatre til toppen av et tre eller fikser å sove i telt, vil de kjenne på en god og viktig mestringsfølelse i etterkant, tror fagsjefen.
HAR DU LYST TIL Å FINNE EN FRILUFTSSKOLE I DITT NÆRMILJØ? Sjekk friluftsskole.no