Innspill fra gruppearbeid under Kick-off for planlegging av Friluftslivets år om hvordan lykkes med å løfte frivilligheten.
Fordeler ved å være frivillig
- Felleskap og tilhørighet:
- Opplever fellesskapet i en organisasjon.
- Opplever fellesskapet på et nytt sted.
- Knytter deg til nærmiljøet.
- Ansvar og mening:
- Frivillig engasjement gir ansvar, noe som bidrar til følelsen av å bety noe.
- Bidrar til å skape aktivitet.
- Følelsen av å bidra og bety noe.
- Det er en mulighet til å dele med andre det du selv er glad i.
Dette kan være hovedgrunnen til å være frivillig. Dette er «what’s in it for me».
- Sosiale fordeler:
- Muligheten til å møte folk regelmessig
- Deler felles interesser og knytter ulike mennesker sammen.
- Gir muligheten til å dele det du er glad i med andre.
- Helsefordeler:
- Fremmer lykke og trivsel.
- Gir nye perspektiver på aktiviteter, mennesker og samfunn.
- Det motvirker ensomhet – både egen og andres
- Personlig utvikling:
- Gir mulighet til å velge aktiviteter du liker.
- Bidrar til å bygge og utvikle personligheten.
- Du opplever mestring.
- JA til realisering sammen med andre. Det er i møte med andre at vi utvikler oss selv.
- Det kan gi en bedre forståelse av samfunnet gjennom nye perspektiv på folk og aktiviteter.
- Samarbeid og fellesskap:
- Realisering sammen med andre fremfor selvrealisering.
- Gir et større lag å spille på.
- Gir følelsen av mestring.
- Deler felles interesse som bringer ulike folk sammen, som kanskje ellers ikke ville blitt kjent med hverandre.
- Lokalt engasjement:
- Skaper eierskap til nærmiljøet og naturen rundt deg.
- Oppfordrer til å ta del i å skape et fellesskap.
Tiltak for å skape begeistring for frivillig engasjement
- Invitere til ‘prøvetime’ som frivillig:
- Alle frivillige lag og foreninger melder inn hva de kan tilby til kommunene.
- Organisasjoner informerer på foreldremøter i skole og barnehage
- Invitere til åpne dager på skoler med alle organisasjoner i regi av/sammen med kommunen:
- Gjerne med matservering for å tiltrekke deltakere.
- Spørre folk:
- Fremme spørsmålet: Har du lyst å bidra som frivillig?
- Bruke frivillig.no:
- Muliggjør enkel tilgang til frivillige muligheter.
- Koble markedsføringen av frivillighet bedre til folks interesser:
- Tilrettelegge markedsføringen for å nå relevante målgrupper.
- Målrette markedsføring ut fra hvem vi forsøker å nå:
De som tror de ikke har tid
De som har tid, men som ikke vet om mulighetene
De som har lyst, men som ikke har blitt spurt
- Bruke frivilligsentraler:
- Sentrale organisatoriske knutepunkter for frivillig arbeid
- Bruke kino som informasjonskanal:
- Benytte kinoreklamer for å spre informasjon om frivillige muligheter.
- Fortelle de gode historiene:
- Inspirere gjennom positive eksempler på frivillig arbeid.
- Idé: ‘Si ja!’ som nyttårsforsett:
- Oppfordre til å si ja til frivillige muligheter som en del av nyttårsforsetter.
- Bruke NAV til ‘mens du venter’:
- Informere om fordelene ved frivillig arbeid mens folk venter på sine avtaler.
- Idé: Test deg selv! Hva slags frivillighet passer du til?:
- Tilby en online test for å matche enkeltpersoner med passende frivillige organisasjoner.
- Arbeidsgivere kan gi fri til en frivillig prøvetime:
- Ansatte som deltar kan holde et kort foredrag om sin erfaring.
- Friluftsglede gjennom frivillighet:
- Fremheve friluftsliv som en attraktiv arena for frivillig engasjement.
Hva kan jeg og min organisasjon bidra med?
- Legge til rette for enkel (lavterskel) frivillighet:
- Plug and play – gi mulighet til å være frivillig uten mye forberedelser.
- Tilby en frivilligtrapp (med frivilligmuligheter):
- Differensiere frivilligoppgaver for ulike nivåer av engasjement.
- Tenke gjennom hvordan vi kan løse utfordringene folk opplever når de ønsker å være frivillig hos oss:
- Være synlige på andre arenaer og åpne møteplasser.
- Invitere «alle» inn i organisasjonene våre
- Lære organisasjonen om hvordan å snakke med folk – ‘Tørre-å-spørre-kurset’.
Hva kan vi samarbeide om?
- Felles mediekontakt for å løfte bredden av organisasjonene.
- Samarbeid med NHO og Virke for å legge til rette for prøvetime.
- Arrangement lokalt – spille på lag, ikke mot hverandre.
- Kommunisere ut at man ikke må ha erfaring med friluftsliv for å være frivillig.
- Felles kampanjer, f.eks. ‘Har du lyst å bidra som frivillig i Friluftslivets år?’
- At folk skal finne sin friluftsglede gjennom frivillighet.
Hva trenger vi for å få det til?
- Mer til ansatte som kan legge til rette for økt frivillighet.
- Ressurser for å legge til rette for enkel frivillighet.
- Samle forskning på det positive frivilligheten bidrar til.
- Møteplasser for å samle lokale ledd og forankre aktiviteter.
- Kommunisere ut en tydelig og felles kommunikasjonsstrategi for å koble flere på tidlig.
- Engasjerte og kompetente kommuner og fylker for å legge til rette for frivillighet og friluftsliv.
- Snakke om Friluftslivets år og muligheter på møteplassene til organisasjonene i 2024
Mulige samarbeidsinitiativer:
- Friluftslivets 17. mai-tog (‘Borgertog’).
- 52 ute tips kampanje.
- Nasjonal stafett med hver organisasjon som får sin dag eller uke. Kan knyttes til fylke eller kommune.
- Serie med frivillighet som tema.
- Sommertur med friluftsliv som tema.
Les mer
Nyhetsbrev og presentasjon til nedlasting
Vi kommer til å dele oppdateringer om Friluftslivets år gjennom nyhetsbrevet til Norsk Friluftsliv.