
Innspill fra gruppearbeid under Kick-off for planlegging av Friluftslivets år om hvordan lykkes med å løfte frivilligheten.
Fordeler ved å være frivillig
- Felleskap og tilhørighet:
- Opplever fellesskapet i en organisasjon.
 - Opplever fellesskapet på et nytt sted.
 - Knytter deg til nærmiljøet.
 
 - Ansvar og mening:
- Frivillig engasjement gir ansvar, noe som bidrar til følelsen av å bety noe.
 - Bidrar til å skape aktivitet.
 - Følelsen av å bidra og bety noe.
 - Det er en mulighet til å dele med andre det du selv er glad i.
Dette kan være hovedgrunnen til å være frivillig. Dette er «what’s in it for me». 
 - Sosiale fordeler:
- Muligheten til å møte folk regelmessig
 - Deler felles interesser og knytter ulike mennesker sammen.
 - Gir muligheten til å dele det du er glad i med andre.
 
 - Helsefordeler:
- Fremmer lykke og trivsel.
 - Gir nye perspektiver på aktiviteter, mennesker og samfunn.
 - Det motvirker ensomhet – både egen og andres
 
 - Personlig utvikling:
- Gir mulighet til å velge aktiviteter du liker.
 - Bidrar til å bygge og utvikle personligheten.
 - Du opplever mestring.
 - JA til realisering sammen med andre. Det er i møte med andre at vi utvikler oss selv.
 - Det kan gi en bedre forståelse av samfunnet gjennom nye perspektiv på folk og aktiviteter.
 
 - Samarbeid og fellesskap:
- Realisering sammen med andre fremfor selvrealisering.
 - Gir et større lag å spille på.
 - Gir følelsen av mestring.
 - Deler felles interesse som bringer ulike folk sammen, som kanskje ellers ikke ville blitt kjent med hverandre.
 
 - Lokalt engasjement:
- Skaper eierskap til nærmiljøet og naturen rundt deg.
 - Oppfordrer til å ta del i å skape et fellesskap.
 
 
Tiltak for å skape begeistring for frivillig engasjement
- Invitere til ‘prøvetime’ som frivillig:
- Alle frivillige lag og foreninger melder inn hva de kan tilby til kommunene.
 - Organisasjoner informerer på foreldremøter i skole og barnehage
 
 - Invitere til åpne dager på skoler med alle organisasjoner i regi av/sammen med kommunen:
- Gjerne med matservering for å tiltrekke deltakere.
 
 - Spørre folk: 
- Fremme spørsmålet: Har du lyst å bidra som frivillig?
 
 - Bruke frivillig.no:
- Muliggjør enkel tilgang til frivillige muligheter.
 
 - Koble markedsføringen av frivillighet bedre til folks interesser:
- Tilrettelegge markedsføringen for å nå relevante målgrupper.
 - Målrette markedsføring ut fra hvem vi forsøker å nå:
De som tror de ikke har tid
De som har tid, men som ikke vet om mulighetene
De som har lyst, men som ikke har blitt spurt 
 - Bruke frivilligsentraler:
- Sentrale organisatoriske knutepunkter for frivillig arbeid
 
 - Bruke kino som informasjonskanal:
- Benytte kinoreklamer for å spre informasjon om frivillige muligheter.
 
 - Fortelle de gode historiene:
- Inspirere gjennom positive eksempler på frivillig arbeid.
 
 - Idé: ‘Si ja!’ som nyttårsforsett:
- Oppfordre til å si ja til frivillige muligheter som en del av nyttårsforsetter.
 
 - Bruke NAV til ‘mens du venter’:
- Informere om fordelene ved frivillig arbeid mens folk venter på sine avtaler.
 
 - Idé: Test deg selv! Hva slags frivillighet passer du til?:
- Tilby en online test for å matche enkeltpersoner med passende frivillige organisasjoner.
 
 - Arbeidsgivere kan gi fri til en frivillig prøvetime:
- Ansatte som deltar kan holde et kort foredrag om sin erfaring.
 
 - Friluftsglede gjennom frivillighet:
- Fremheve friluftsliv som en attraktiv arena for frivillig engasjement.
 
 
Hva kan jeg og min organisasjon bidra med?
- Legge til rette for enkel (lavterskel) frivillighet:
- Plug and play – gi mulighet til å være frivillig uten mye forberedelser.
 
 - Tilby en frivilligtrapp (med frivilligmuligheter):
- Differensiere frivilligoppgaver for ulike nivåer av engasjement.
 
 - Tenke gjennom hvordan vi kan løse utfordringene folk opplever når de ønsker å være frivillig hos oss:
- Være synlige på andre arenaer og åpne møteplasser.
 - Invitere «alle» inn i organisasjonene våre
 
 - Lære organisasjonen om hvordan å snakke med folk – ‘Tørre-å-spørre-kurset’.
 
Hva kan vi samarbeide om?
- Felles mediekontakt for å løfte bredden av organisasjonene.
 - Samarbeid med NHO og Virke for å legge til rette for prøvetime.
 - Arrangement lokalt – spille på lag, ikke mot hverandre.
 - Kommunisere ut at man ikke må ha erfaring med friluftsliv for å være frivillig.
 - Felles kampanjer, f.eks. ‘Har du lyst å bidra som frivillig i Friluftslivets år?’
 - At folk skal finne sin friluftsglede gjennom frivillighet.
 
Hva trenger vi for å få det til?
- Mer til ansatte som kan legge til rette for økt frivillighet.
 - Ressurser for å legge til rette for enkel frivillighet.
 - Samle forskning på det positive frivilligheten bidrar til.
 - Møteplasser for å samle lokale ledd og forankre aktiviteter.
 - Kommunisere ut en tydelig og felles kommunikasjonsstrategi for å koble flere på tidlig.
 - Engasjerte og kompetente kommuner og fylker for å legge til rette for frivillighet og friluftsliv.
 - Snakke om Friluftslivets år og muligheter på møteplassene til organisasjonene i 2024
 
Mulige samarbeidsinitiativer:
- Friluftslivets 17. mai-tog (‘Borgertog’).
 - 52 ute tips kampanje.
 - Nasjonal stafett med hver organisasjon som får sin dag eller uke. Kan knyttes til fylke eller kommune.
 - Serie med frivillighet som tema.
 - Sommertur med friluftsliv som tema.
 
Les mer
Nyhetsbrev og presentasjon til nedlasting
Vi kommer til å dele oppdateringer om Friluftslivets år gjennom nyhetsbrevet til Norsk Friluftsliv.
