👋 Hei, Norsk friluftsliv har lansert nye nettsider!

Du ser nå på en utdatert versjon, besøk heller våre nye sider.

Norsk friluftslivs nettsider →

Mye uteglede under juletreet

Publisert – Sist oppdatert 31.01.2020
Tekst: Wanda Nordstrøm – Foto: Synne Kvam

Er du spent på hva som ligger under juletreet? Sjansen er stor for at du får en friluftslivsrelatert gave i år. Ferske tall viser at 3 av 5 skal gi gaver som kan brukes til friluftsliv.

– Det er kjempeflott at det blir mange presanger som folk kan ha glede av ute på tur, under juletrærne i år, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv.

I en fersk spørreundersøkelse gjennomført av IPSOS, på bestilling fra paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, svarer seksti prosent av de spurte at de skal gi julegaver som kan brukes til friluftsliv. Enten det er snakk om klær, ski, akebrett, medlemskap i Turistforeningen eller andre gaver som har med friluftsliv å gjøre.

– Jeg tror gavene blir tatt i mot med glede og takknemlighet. Det å være ute å røre på seg er godt for kropp og sjel. Hvis gavene kan bidra til at flere kommer seg ut oftere, lover det godt for friluftsåret 2019, sier Lasse Heimdal.

Populært med friluftsliv

Blant de spurte ligger fordelingen av de som planlegger å gi friluftslivsrelaterte gaver, jevnt rundt seksti prosent. Men de ivrigste er de mellom 40 og 60 år; i denne aldersgruppen planlegger hele 65 prosent å gi friluftslivsrelaterte gaver. Lasse Heimdal tror ikke det er tilfeldig at mange skal gi slike gaver:

– Friluftsliv blir stadig mer populært. Dette ser vi på flere områder, både hos sports forhandlere hvor omsetningen av frilufts utstyr er stor, men også innen reiselivet hvor naturbasert reiseliv er i vekst, forteller han.

Opplevelser i det fri

Hvis du fortsatt ikke er i mål med årets julegavehandel, foreslår Heimdal å gi felles opplevelser i det fri.

– Det er ikke for sent! Felles opplevelser er noe av det beste man kan gi, og vi vet at flertallet ønsker å være mer aktive ute. I en tid hvor de fleste har det de trenger, har tiden og oppmerksomheten vår blitt den virkelige luksusvaren, sier han.

Del denne artikkelen