Kampanjen om allemannspliktene stakk av med prisen «Årets innhold» under den prestisjefylte prisutdelingen.
Norsk Friluftsliv var nominert til to priser under årets Social Media Awards, både i kategorien «Årets betalte kampanje» og «Årets innhold». Begge nominasjonene var knyttet til informasjonskampanjen om allemannspliktene med Bjørn Sundquist i hovedrollen, som ble sluppet i sosiale medier i sommer.
Det var videoposten «Ikke gå på do på stien», med 1,4 millioner organiske visninger på Facebook, som stakk av med seieren.
– Dette var utrolig morsomt og viser jo at man kan nå gjennom med pekefinger-budskap også i sosiale medier. Jeg er veldig stolt, særlig med tanke på at hele kampanjen er produsert inhouse, fra A til Å, sier Synne Kvam, kommunikasjonssjef i Norsk Friluftsliv.
Se vinnerfilmen, og les juryens begrunnelse under.
Her er juryens begrunnelse
Å bruke sosiale medier for å formidle viktig informasjon kan være vanskelig. Det er lett å lage en film ingen bryr seg om, og posten kan dø ut uten noe særlig engasjement. Da hjelper det ikke at det du ville formidle, var veldig viktig at nådde gjennom til publikum. Juryen er imponert over hvordan vinneren har løst akkurat dette, og ikke minst hvordan denne kampanjen har vært tro til hvordan innhold i sosiale medier utformes med respekt for kanalen den har vært publisert i. Vinneren har fått ekstremt god oppmerksomhet, ikke bare på innholdet, men også fra andre medier. Dette er en kampanje som er organic first – noe som reflekteres i tallene. Vi snakker totalt 1,4M visninger organisk på Facebook! Vinneren er – Norsk Friluftsliv med «Ikke gå på do på stien».
Les mer om prisen og se de andre vinnerne hos Social Media Days.