Instagram-bilder fra skog og fjell får unge opp av sofaen. Det viser en ny Ipsos-undersøkelse gjennomført på vegne av Norsk Friluftsliv.
I undersøkelsen oppgir 50 prosent av de mellom 15 og 24 at sosiale medier inspirerer dem til å gå på tur eller bedrive annet friluftsliv.
– I sosiale medier bugner det av natur- og friluftslivsbilder, nettopp fordi slike opplevelser er en viktig del av manges liv. At disse bildene også inspirerer og bidrar til at folk kommer seg ut, synes vi er svært positivt, sier Linn Elise Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv.
Instagram topper listen over sosiale medier som inspirerer de unge til tur, etterfulgt av Facebook og Snapchat.
I mange år har sosiale medier som Instagram vært preget av spektakulære turbilder fra høye topper. Men nå ser fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv en vridning mot at folk i større grad deler bilder fra korte turer i nærområdet.
– Slike bilder er med på å senke terskelen for å komme seg ut, og viser at man kan ha like store opplevelser i naturen – selv om det er nært der du bor. Bilder av bålkos, hengekøyeturer og bærplukking er noe av det som ser ut til å slå best an, sier Jakhelln.
Blant befolkningen generelt oppgir en av tre at sosiale medier inspirerer dem til å komme seg ut på tur. Minst påvirkning har kanalene på de over 60 år, hvor kun 12 prosent oppgir at sosiale medier har noen innvirkning på om de kommer seg ut.