En undersøkelse gjennomført av Ipsos viser at mellom 60 og 100. 000 mennesker deltok på den landsdekkende sove-ute-aksjonen.
Foto: Sebastian Stenmark
– Det er alltid feilmarginer i undersøkelser. Her er folk spurt om de selv eller noen i deres husstand deltok under aksjonen. Dersom flere fra en husstand har deltatt er dette altså ikke plukket opp. I tillegg kommer at par andre forbehold. Men tallene viser uansett at dette må kunne kalles en stor suksess, sier Linn Elise Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv.
Sove-ute-aksjonen #nattinaturen er en del av Friluftslivets uke, som finner sted hvert år den første uka i september.
En strøm av bilder og meldinger fra folk som har overnattet ute viser også at oppslutningen i år har vært stor. Under årets #nattinaturen ble hele 3000 bilder ble delt i sosiale medier. Det er en økning med hele 1000 bilder fra i fjor.
Her kan du se de tolv vinnerbildene fra årets fotokonkurranse, og lese historiene bak.
– Mange av de som deler bilder forteller at kampanjen har gitt dem den dytten de trenger for å komme seg ut. Vi ser også at for flere er det blitt en tradisjon å delta på den nasjonale sove-ute-dagen. I tillegg håper vi jo at de mange tusen flotte bildene som deles kan fungere som en ekstra inspirasjon for de som fortsatt synes at dørstokkmila er litt lang, sier Jakhelln.
Friluftsliv er en viktig del av den norske kulturen, og nordmenn er ikke vanskelige å invitere til gode naturopplevelser.
– Vi er svært glade for at friluftslivet står så sterkt i Norge og at oppslutningen fortsetter å vokse. Det lover godt, både for den enkeltes livskvalitet, men også for folkehelsa, sier Jakhelln.