👋 Hei, Norsk friluftsliv har lansert nye nettsider!

Du ser nå på en utdatert versjon, besøk heller våre nye sider.

Norsk friluftslivs nettsider →

Sundquist fronter kampanje om allemannspliktene

Publisert – Sist oppdatert 05.07.2021
Tekst: Linn Elise Jakhelln – Foto: Gard Eirik Arneberg

I en ny kampanje med filmer frontet av skuespiller Bjørn Sundquist vil Norsk Friluftsliv minne om hvordan du bør oppføre deg i naturen.

– Vi er nå inne i en tid på året der mange tar turen ut, også en del friluftsferskinger. Benytter man seg av allemannsretten, så må man også følge allemannspliktene, og det er det vi ønsker å minne om med denne kampanjen, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene er i gang med en holdningskampanje i sosiale medier med allemannspliktene som tema.

Allemannspliktene handler enkelt forklart om å opptre varsomt og hensynsfullt overfor både naturen, dyre- og fugleliv, grunneiere og andre man møter ute på tur.

Alle de tre filmene ser du nederst i saken.

Håper på å vekke latter

Gjennom tre filmer med Bjørn Sundquist i hovedrollen, ønsker Norsk Friluftsliv å spre informasjon om hvordan man går på do i naturen, at man ikke skal hugge ned friske trær, og at man må ta hensyn til hverandre når man er ute i naturen.

Kommunikasjonssjef i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam, innrømmer at det kan være en utfordring å nå ut med denne typen informasjon.

– Allemannspliktene er et tema som er vanskelig å snakke om uten å bli en surpomp som vifter med pekefingeren. Derfor tenkte vi at det kunne være morsomt å gå «all inn» og lage en skikkelig tverr og skummel type, som forhåpentligvis kan vekke litt latter hos folk, forteller Kvam. 

Kommunikasjonssjefen er veldig spent på hvordan årets holdningskampanje slår an.

– Vi er veldig glade for at vi fikk med oss Bjørn Sundquist på laget for å formidle et så viktig tema. Han er som skapt for rollen vi ønsket oss, forteller hun.

Her kan du se en tidligere kampanje fra Norsk Friluftsliv om sporløs ferdsel i naturen, som også bruker humor for å formidle budskapet.

Under ser du de tre filmene i årets kampanje.

Del denne artikkelen