Uteskole er en fin pause fra nettbrett og data i disse hjemmeskole-tider. Frilek og fysisk aktivitet, kombinert med fagarbeid, er en fin avkobling nå.
Friluftsliv i skolen har forslag til hvordan man kan bruke naturen som læringsarena hver uke, med et årshjul for uteskole.
Her kommer noen tips fra årshjulet for uteskole i temaene: let etter vårtegn, poesi i naturen og leker fra gamledager.
De er skrevet litt om, slik at de skal passe til denne perioden vi er i nå – mens elevene jobber hjemmefra.
Let etter vårtegn
Det er ikke mulig å finne vårtegn på samme tid i hele Norge. Derfor kan noen av dere bruke dette allerede nå, mens noen andre må vente en stund.
Vårtegnene kan vi se på trær, blomster, fugler, dyr og insekter.
Aktiv i Oslo har skrevet en del om vårtegn man kan se etter og Naturvernforbundet har skrevet om våre vanligste vårtegn. Naturfag.no har mye om våren på temasidene sine.
Registrering av vårtegn kan bety mye for kunnskapen om endringer i klima og miljø.
Miljolare.no ønsker derfor at skoleklasser gjør nettopp det: let etter vårtegn og send inn registreringsdataene. Her har de oversikt over og informasjon om trekkfugler, vårblomster, trær, insekter og andre dyr.
Noen ganger er det lettere å høre fuglene i stedet for å se dem. På siden til naturvernforbundet kan dere lytte til og lære dere sangene til mange forskjellige fugler. Norsk Ornitologisk forening ønsker også å få informasjon om når vi observerer trekkfuglene som kommer til Norge. Her er informasjon om det.
Uteskoleveven har mange aktiviteter man kan gjøre om våren. Vi velger her ut: «På jakt etter skrukketroll» slik at du kan «Lag et terrarium for skrukketroll«, «Vi studerer Selja om våren» og «Vårtegn» Ung Husflid har en fin forklaring på hvordan man lager seljefløyte. Hvor mange elever får til det? De har også en oversikt over alle treslagene slik at man kan lære seg hva som er forskjellen mellom dem – også tidlig på våren.
Undervisningstips har lagd en fin oversikt over sanger som handler om våren. De kan elevene synge mens de leter etter vårtegn.
Poesi i naturen
Elevene kan lære å deklamere dikt som handler om naturen eller bli inspirert til å skrive egne dikt. Plukk ut kjente dikt om naturen på siden «Der villmarka suser» eller rim, regler og vers som passer for barn.
Sidetmedord.no er en nettside som viser at det å kunne uttrykke seg med ord henger sammen med mental helse. Der finner man en del fine dikt som handler om natur. Disse kan brukes til å inspirere elevene til å lage egne dikt.
På siden til leseskogen er det også mye man kan bruke for å inspirere elevene til å lese.
Send elevene denne skattejakten eller lag en egen, som elevene kan lete etter i nærmiljøet. De kan så bruke det de har funnet til å lage fortellinger.
Foreningen Les, som står bak leseskogen har mye fint for ungdomsskolen. Fra deres nettside viser vi til 5 gode tips om hvordan og hva man kan skrive dikt om.
Elevene kan lære seg å skrive dikt fra denne artikkelen i Moava.
Det er også undervisningsopplegg forVG1 i å skrive dikt fra lesesenteret.
Uansett om dere bruker kjente eller ukjente dikt eller har lagd dem selv, så bør man øve på å fremføre dem. Staskassa har noen tips for hvordan man skal deklamere dikt.
Det kan være ekstra gøy å deklamere rim, regler og dikt ute i naturen. Her er et inspirerende innslag fra NRK Nordland.
En annen sjanger det kan passe å jobbe med i naturen er fabler. Fabler er korte fortellinger som skal underholde og belære om fenomener og ting i nauren – ofte fortalt av et dyr. Eventyrforalle.no har samlet Æsops fabler.
På http://oaks.nvg.org er det 125 forskjellige fabler å velge mellom. Hør om elevene har funnet noen av disse tingene. Da er det spennende for elevene å høre fabelen som passer. Elevene kan også lage egne fabler til spesielle ting de finner i naturen.
Leker fra «gamle dager»
Det er viktig at barn og unge tar pauser og kommer seg litt ut i frisk luft. Nå kan de lære noen av de gode, gamle utelekene! De kan ringe noen eldre de kjenner for å lære hvilke spill og leker de hadde da de var yngre?
Hvis elevene ikke har noen som kan fortelle, så kan de få litt inspirasjon her:
En artikkel fra en skoleavis som ble trykt i lokalavisen Østlandets blad.
Harry Lagret forteller fra sin oppvekst på Kjelsås. Presentasjonen handler mest om aktivitetene, leker og spill.
Nysgjerrigper har en artikkel om hvordan man lekte i «gamledager». Den har den illustrerende tittelen «Da ingen passet på».
Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2 har leker fra gamledager som et tema. Undervisningsstoffet starter med et innslag fra NRK Hedmark og Oppland. Her treffer skoleklasser eldre og får høre og prøve. Kan dere få til noe slikt?
Lyngdal historielag har laget en samling av lokale «Leker fra gamledager» .
For dagens elever er også det man lekte på 80-tallet som gamledager for dem. NRK forklarer lekene «Alle mine duer», «Siste par ut», Reven og gåsa», «Slå på ring», Alle mann av huse» og jukseleken» i første film som heter «Barneleker».
Den andre filmen som heter «Blikkboks, blikkboks» og forteller om leketradisjonene på 80-tallet.
Noen av lekene som var vanlige før er nok også i bruk i dag. Her er «8 leker vi ikke glemmer»fra SIDE2.no.
«Dessverre» er de fleste lekene leker som krever at man er flere sammen, men se om det er noen av dem som man kan gjøre alene eller sammen med kun et par andre.
Mange av lekene man lekte før var sangleker. Barnesanger.no har samlet mange av dem. Her finner du tekstene, bevegelsene er forklart og du kan høre sangene. La barna gjøre disse sammen med foresatte og/ eller søsken, eller gjør dem sammen hvis dere «møtes» å nett.
Aftenposten tipser om noen naturfagsforsøk man kan gjøre hjemme, som er godt forklart.