Et viktig aspekt ved nærfriluftslivet er den miljømessige gevinsten, men norsk forskning viser at mange friluftslivsaktiviteter, både nyere kommersielle og de mer enkle og tradisjonelle, forutsetter privattransport med bil. Hele 82 % av transporten til og fra friluftslivsaktiviteter skjer med privatbil. Kollektiv transport står kun for 13 %, gange 3 %, MC/moped 2 % og sykkel bare 1 %. Forskningen viser… Read more »
Et viktig aspekt ved nærfriluftslivet er den miljømessige gevinsten, men norsk forskning viser at mange friluftslivsaktiviteter, både nyere kommersielle og de mer enkle og tradisjonelle, forutsetter privattransport med bil. Hele 82 % av transporten til og fra friluftslivsaktiviteter skjer med privatbil. Kollektiv transport står kun for 13 %, gange 3 %, MC/moped 2 % og sykkel bare 1 %. Forskningen viser også at reisevirksomheten står for 39 % av energiforbruket ved friluftslivsaktiviteter. Utstyr til friluftsliv står for 36 % av energiforbruket, drift av utstyr for 19 % (kun fritidsbåter) og drift av skianlegg for 6 %.
Les mer om forskningen her: Miljøbelastninger fra norsk fritidsforbruk