En dansk kvalitativ studie sammenligner friluftsliv i Danmark og Norden med «outdoor education» i New Zealand. Studien legger vekt på kulturelle mønstre knyttet til kroppslige bevegelser. Det har blitt argumentert at «outdoor eduacation» i New Zealand fokuserer på «action», risiko og utfordringer, med personlig utvikling som et sentralt pedagogisk mål. Det ser ut til å… Read more »
En dansk kvalitativ studie sammenligner friluftsliv i Danmark og Norden med «outdoor education» i New Zealand. Studien legger vekt på kulturelle mønstre knyttet til kroppslige bevegelser. Det har blitt argumentert at «outdoor eduacation» i New Zealand fokuserer på «action», risiko og utfordringer, med personlig utvikling som et sentralt pedagogisk mål. Det ser ut til å være en generell søken etter effektivitet og et spesielt forhold til natur med både funksjonalitet og personlige forhold knyttet til identitet. Friluftsliv i Danmark foregår i mange ulike former og omgivelser, med enkelt liv i naturen og eventyr som to dominerende trender. Studien indentifiserer ulikheter i tillegg til likheter mellom de kulturelle uttrykkene for friluftsliv og «outdoor education».
Les mer om studien her: Space and Place in Outdoor Education in New Zealand – with a Comparative Cultural Perspective to Friluftsliv in Denmark and the Nordic Countries